zenial -
reworked
vivo 2003 008CD
reviews
Polish
sound-artist Zenial is reworked and collaborated on by KK
Null, Lagowski, Z. Karkoswki, Tetsuo Furudate, Vidna Obmana, Amir Baghiri, Kaspar Toeplitz and many others I've never heard of. Extremely varied. There are 14 tracks of electronic ambient, organic ambient, darkhop, noise, pure art concrete and others. Made me want to checkout more Zenial. This hardly tells you about the artist himself, the material is so schizophrenic. But it suggests large ability and possibility, just look at the artists who were interested in remixing and collaborating this work. As just a listen its fun and interesting. Every few minutes I have to reach for the packaging to see who is making a particular sound. Very fun and absorbing. It comes in a great six-panel, heavy fold-out jacket with pocket inside. From Vivo Records in Poland, hard to come by, we have it here for a fantastic price www.manifoldrecords.com |
ISSUE # 8 (scan jpg) >> |
CD-tip:
Crash Remix from Eastern Europe! Zenial 'Reworked' Highly unusual CD launched in Poland Label: Vivo, made in poland The Polish musician Zenial has put together a compilation of 14 remix tracks for Reworked ranging from local representatives like Zbigniew Karkowski and Maciek Szymczuk to Lagowski and Tetsuo Furudate and positioned in the grey zone between ambiance surfaces, dodgy hip-hop rhythms and departures into musique concrete. A disc with passages that'll make the rafters roar - and not generally the way you were expecting. It's noise-music, but always finely tuned into a well-produced range of moods. Music to blast the mind free. Label Vivo Magazine for Arts and Civil Society in Central Europe http://www.kontakt.erstebankgroup.net/magazines/issue3 |
Das Label
Vivo versorgt seit 2000 abenteuerwillige Hörer aus dem
polnischen Zambrów mit experimenteller elektronischer
Musik in Kleinauflagen, dafür für Ohr und Auge umso
erklecklicher. Der polnische Musiker Zenial hat für
>Reworked Krach-Remix aus dem fernen Osten! Außergewöhnliche CD-Veröffentlichung aus PolenMusikOsteuropa Das Cover von Krzysztof Slaby illustriert mit seinen klaren Schwarz-Weiß-Linien und -Flächen ganz gut jene Stellen des musikalischen Werkes, an denen sich Implosion und Explosion treffen. Meist ambientös gehalten, sind manches Mal akustische Stolperfallen ausgelegt, die die Vielseitigkeit dieser Zusammenstellung untersteichen. Eine Scheibe, bei der es ab und an schon gehörig kracht und rauscht im Gebälk, eben Noise-Musik, aber immer fein getuned auf gut herausgearbeitete Stimmungsbögen. Musik, die einem das Hirn und die Ohren wieder frei bläst. |
Łukasz
Szałankiewicz, aka Zenial, udzielający się również w
kolektywie Palsecam, wydał za pośrednictwem labelu Vivo
płytę, będącą nielada gratką dla wszystkich miłośników
experymentu dźwiękowego. A to wszystko za sprawą gości
jacy się pojawiają na płycie "Reworked".
Zbigniew Karkowski, Vidna Obmana, Lagowski, Tetsuo
Furudate, Amir Baghiri, KK.Null czy choćby Maciej
Szymczuk to postaci bardzo znane i cenione. "Reworked"
to głównie remiksy oraz 4 duety z wybitnymi
przedstawicielami elektronicznej awangardy. Album jest
mocno zróżnicowany, ale jak najbardziej spójny. Od
czystego noise (KK.NULL), poprzez laptopowe kliki (Andrew
Duke & Zenial), ambientowe drony (Lagowski), idmowe
posttechnowskie zagrywki (Szymczuk), dochodzimy do free
niemalże jazzowej improwizacji (Jason Wietelspach &
Jon Mueller). Nad wszystkimi utworami unosi się
specyficzna chropowatość, od mikroelektroniki do
postindustrialnych krajobrazów (utwór "Hippi").
Płyta jest wyśmienitym przeglądem elektronicznej avant
sceny. [8] 08.05.2004 [Tomasz Właziński] www.alternativepop.pl |
To, że
Vivo staje się wytwórnią światową, możemy obserwować
już od jakiegoś czasu. Miło przekonać się o tym po
raz kolejny, szczególnie, gdy idzie to w parze z
pierwszorzędną promocją rodzimego undergroundu. Zenial
zaczynał na tzw. demo - scenie, która od początku lat
90, zaczęła zrzeszać twórczych entuzjastów komputerów,
był współtwórcą zawiązanego w tym kręgu
artystycznego kolektywu Palsecam. Z Amigi przesiadł się
na Peceta, a potem wybrał laptop. Podsumowaniem upóru i
konsekwencji dziesięcioletniej aktywności w
undergroundzie jest ta płyta zbierająca materiały z
lat 1997 - 2003. Znalazły się tu nagrania autorskie,
ale przede wszystkim remiksy i utwory firmowane jako
duety. Materiał zainicjowany przez działającego w
Krakowie Zeniala współtworzyło - na sieciowych łączach
- kilkunastu artystów różnych generacji z całego świata.
Pojawiają się znaczące postacie m. in. Zbigniew
Karkowski, K. K. Null, Vidna Obmana, Andrew Lagowski,
Kaspar Toeplitz. Schwytany na jednym ze skrzyżowań
globalnej sieci powiązań sceny - świetny w swej różnorodności
i dialogicznej dynamice - przegląd nowoczesnej poszukującej
elektroniki. Od dark ambient poprzez noise do eksperymentów
posttechno. Postindustrialne chropowatości i wrażliwość
sceny laptopowej znajdują porozumienie w swym
elektroakustycznym zacięciu. Najbardziej zaskoczyła
mnie procja elektroakustycznej free kameralistyki tria
Jason Wietelspach, Jon Mueller, Zenial. Zresztą sam
bohater tego zamieszania imponuje uniwersalnością. Jako
solista eksploruje surowe bezdroża glitch, ale np. w
duecie Maćkiem Szymczukiem osiąga zwiewny, lotny i głęboki
groove, czego efektem są zaszumione tematy pokrewne
scape. Całość łączy chmurny klimat odmieniany na różne
sposoby: żrący noise, zewowe drony, transowa motoryka,
klikanie i organiczny hałas. Wszystko to składa się na
niełatwe, ale dogłębne doświadczenie dźwiękowe. Rafał Księżyk / Antena Krzyku |
"Reworked"
to niełatwy w odbiorze materiał. Współautorem
wszystkich kompozycji jest znany pod pseudonimem Zenial
członek kolektywu multimedialnego Palsecam, Łukasz Szałankiewicz,
zamieszkały obecnie w Krakowie. Jego działalność oraz
kontakty w światowym środowisku awangardowej
elektroniki zaowocowały oficjalnym debiutem w barwach
Vivo. Płyta jest bardzo różnorodna, co może być jej
atutem, ale także spowodować zamęt u mniej
zorientowanego w temacie słuchacza. Czego tu nie ma...?
Cut-ups z elementami muzyki tła (Kasper T. Toeplitz),
mikroelektronika z dyskretnymi wstawkami "popsutej"
estetyki glitch (Andrew Duke), perkusyjno-komputerowa
rytmika Amira Baghiri, czy chociażby zaskakujące
wariacje na klarnet i laptopy w "Angst". W
autorskich kompozycjach samego Zeniala, wersjach Japończyka
K. K. Nulla oraz zamieszkałego w tym samym kraju
Zbigniewa Karkowskiego (założyciela legendarnej
formacji The Hafler Trio) znajdziemy nawet elementy nieśmiertelnego
noise, którego pomysłodawca tej płyty jest wielkim
fanem. "Aktyb7ff" Anrew Lagowskiego to
niesamowicie oszczędny i głęboki "podwodny"
ambient z rozwlekłymi echami płynnej materii. Ten
ostatni kompozytor prezentuje się zupełnie odmiennie w
drugim utworze, ciążącym bardziej w kierunku
mechanicznej retro-elektroniki. Aż trudno uwierzyć, że
za obydwoma remiksami stoi ten sam autor, choć częściowo
zdradza go skrupulatne podejście do najniższych częstotliwości.
Wspólna kompozycja Zeniala i Maćka Szymczuka to z kolei
przykład lekkiego i przyjemnego click techno. Nazwa tego
stylu może i nie brzmi zbyt poważnie, ale sama muzyka
jest dojrzała i ambitna. Materiały powstawały w latach
2001-2003, przy współpracy drogą poczty elektronicznej.
Artyści przyjęli metodę remiksów gotowych utworów, bądź
też wspólnego dopracowywania efektu końcowego, który
momentami potrafi zadziwić. Radosław Pasternak / Hi-Fi i Muzyka www.hi-fi.com.pl |
Reworked
is a collection of Zenial's material which has been
touched and tweaked by other contributors. Zenial is
sound designer and experimental artist Lukasz
Szalankiewicz, and he had gathered an impressive array of
guest musicians to delve into the possibilities of his
work. The opener -- a Kasper T. Toeplitz and Zenial
collaboration called "Van Helsing Froz" -- is a
narrow-band glitch atmosphere with just a hint of captive
voices and found sounds running through the central
section. It hums with potential menace, but never erupts
into anything which could really do harm. The song just
hangs at the periphery of your hearing like a thousand
winged insects just on the other side of a steel door.
Maciek Szymczuk's "Zenial's Theme Remix" is
filled with a tiny Aphex Twin like melody (circa Selected
Ambient Works, volume 2 era) and a bubbling pop beat that
gradually creates enough of an interference pattern that
both collapse into random garbled noise. K.K. Null
smacks us around quite heartily right out of the gate
and, if you know Null's work, you shouldn't be surprised.
But, after the softer patterns of the two opening tracks,
I'm not prepared for the abrasive power-sander to the
ears with which he opens "Echoes From Lamberton."
He backs off his abrupt assault and invites you into a
studio of barely restrained power tools and demonstrates
his control over their vibrant and explosive energies
with a track that is probably nothing more than Zenial
source material that has been folded back on itself a few
thousand times. The first of two Andrew Lagowski
remixes, "Cycolsynapsa," is a spooky soundtrack
to a haunted hospital, built from static loops and the
repetitive beeps and tones of neglected machinery. It's
hard to say if the machinery is still monitoring occluded
patients lost somewhere within the walls of the derelict
hospital or if the rhythmic beeps and cycles are the
heartbeat of the now animate machinery. Lagowski's second
track, "aktyb7ff," is even more still, a faint
echo of water and the movement of mist deep within
uncharted tunnels. Vidna Obmana's "Palsecam Theme (remixed)"
is surprisingly rhythmic, built around a hard-plucked
guitar phrase, and fellow ambienteer Amir Baghiri's
"Ilustracja #1 / E-nimalic" has an equally
strong rhythmic flair to it (in addition to a series of
vocal samples pushed high in the mix). I still don't
much about Lukasz Szalankiewicz's work as Zenial and his
solitary contributions to this record are scattered
across several genres (from the gentle static breath of
"Sanok 13" to the hip-hop noise remix of "Hippi").
It is hard to define a man by the remix effort of others,
but I think he is a man who is a friend to the lost
frequencies. He travels in the areas of the spectrum
where no one lives and collects tiny fragments of elusive
sound and wide bands of white noise. He makes
compositions from wave patterns, pulse modulations, and
electron excitation caused by solar radiation. What he
gives to others is a broad band of electronic signals
with which they create a diverse array of sonic
environments . Earpollution / Mark Teppo |
Lukasz Andrzej Szalankiewicz is a Polish digital sound designer and multimedia collaborator who has worked since 1994 under the name Zenial and, later, also as Palsecam. Continuing the tradition begun with last year's (highly recommended) Reworked for Black Faction, this is a collection of artists from around the world who have a go at the original material. Here the tracks run the gamut from minimalism to noise. The first few, collaborations with Kasper T. Toeplitz and Maciek Szymczuk, are subtle enough - full of digital crickets, restrained noise and melodies, glitch rhythms and steady electronic hum. Then KK Null rudely awakens anyone who might have been lulled to sleep with an unforgiving swathe of noise. Andrew Lagowski's first track offers more blips, smears and bass but the second (as well as the following Andrew Duke & Zenial track) moves into subliminal ambient territory. Vidna Obmana wraps windy textures around a repetitive bass/rhythm line while Amir Baghiri's near ten minutes gradually becomes one of his own 'Yalda' tracks replete with tribal drumming and seething washes. Two of Zenial's tracks (three are credited solely to him) are relatively tame, crackling and cooing tiny rhythmic melodies and murmurs while the other juxtaposes truncated Hip-Hop samples with electronic abstractions. Jason Wietlespach & Jon Mueller (both of the Crouton Music collective) add saxophone and found sound sort of percussion to the electronic sputtering while Tetsuo Furudate plays with deep gong-like tones. None of the individual tracks strike me as particularly exceptional, but the variety does make the whole a fine listen. Vivo are a label to watch from here on out. - Brainwashed / Mark Weddle |
This
is, as the title implies, a collection of mostly remixes,
including some by such respected avante/electronic names
as K.K. Null, Lagowski, Vidna Obmana, Amir Baghiri, and
Zbigniew Karkowski, among others. Opening with the
shrill, abstracted sonics of 'Van Helsing Froz', ZENIAL's
music on this hour-plus CD heads down a variety of
unusual avenues. 'Zenial's Theme Music' approaches a sort
of glitchy electronica, with popping rhythms and bleeps
approximating a semi-ambient take on Detroit techno. So
far, so good. Null's schizophrenic retooling of 'Echoes
From Lamberton' is a lurking, abrasive, rhythmic, and
downright malicious power-noise ear-opener, while
Lagowski's 'aktyb7ff' is, conversely, a slice of dark and
expansive computer ambiance that could be a long-lost
score to '2001: A Space Odyssey'. The remainder of
'Reworked' alternates between dark, minimalistic
glitchtronica and post-industrial ambience. A most
righteous disc, waiting to be discovered by such
fearless, exploratory listeners as yourself. Godsend / Todd Zachritz |
I must
confess ignorance to the work of Poland's zenial, but he
must rate to have his experimentronic sounds reworked by
this host of renowned artists. Expect a wide array of
sonic disturbances, from cacophonous to soothing... What's that hovering in kaspar t. toeplitz & zenial 's twisted dreamscape of "van helsing froz"? Could be insects, or machine hum, or alien vapors, which crack to emit occasional noisier outbursts, odd ripplings and muffled percussive thumps. Though rather sparse and grey, manciek szymczuk & zenial's "zenial's theme remix" takes a more musical tact, with soft tones stippled by a clicky rhythm (until a final crunchy breakdown). Whaaa! Had I foreseen the next track was deconstructed by kk null, I might have anticipated the ear-shredding assault; "echoes from lamberton" then downgrades (slightly) from sharp rending noise into a rumblier stew of seismic growling, which in turn intensifies into a truly awesome sea of sonic debris (and more). andrew lagowski emits a hushed (and catchily cyclic) stream of bleep-n-sizzle with "cyclosynapsa", followed a bit later by the spectral grit and sheens of "ib7: ludojad" by Andrew duke & zenial. The warm, weird bop of "palsecam theme (recycled)" thrusts a downright incorrigible bass thrum into a swirling void of gaseousness, courtesy of vidna obmana... strange but cool! Impaled on amir baghiri's rhythmically clanging and throbbing spikes of metal and skins, "ilustracja#1/E-nimalic" (9:44) writhes in molten darkness; the tribalesque beats steer the amorphous drear into someplace groovable... a sublime blend which "spaces out" in its latter movements. zenial's own remixes include short "sanok 13" which moodily glides through scritchy vinyl, twangy stringlets and pulsing bass. Among other remixes are the distorted saxophonics of jason witlespach & jon mueller & zenial and the gloomy bong-a-thon of tetsuo furudate. The disc closes with a brief (0:22) untitled horrorshow! Whether harsh, hypnotic or smooth, the disparate (though leaning more toward shadow than light) sounds of zenial being reworked average out at a noisily healthy B+. AmbiEntrance.org |
ZENIAL
Reworked CD (Vivo, Poland, 2003) The very fact that Polish digi-sound explorer Lukasz Szalankiewicz's debut release (beyond the few compilation appearances so far garnered) amounts to a collection of reworkings of his material by artists whom he either respects or shares his mission with appears to make far more sense than going it alone to try and stake out his position. The climate just isn't ripe for that anymore, unfortunately, which is a pity since Reworked can only be viewed as as something of a necessary compromise. As such, collaborative pieces with Kasper T. Toeplitz, Andrew Duke and others run alongside remixes by Kazuyuki K. Null, Vidna Obmana, Andrew Lagowski, Amir Baghiri, Tetsuo Furudate, Zbigniew Karkowski and Zenial himself. Most of these, in turn, subscribe to the notion of exorcising new glacial shapes from the material sourced, but it's actually during the more rhythmic settings of Vidna Obmana's "Palsecam Theme (Recycled)' and Amir Baghiri's 'Ilustracja#1/E-nimalic' that things take on a more muscular life of their own. Next to these, the patchwork of Fax label-type gloop and minimal clicks proffered by Zenial's teaming up with Maciek Szymczuk, for example, seems rather emaciated and desultory while Lagowski's two cuts remain stilted and one-dimensional. Really, though, all this reflects nothing more than the nature of the beast. Collections of this type are doomed to being erratic...and, to ably prove a point, the finely-honed software chirruping of Toeplitz & Zenial's 'Van Helsing Froz' (which, ironically, does everything but drive a stake through the heart of Reworked's more tempered musings) and the slow-mo chimes of Tetsuo Furadate's 'Hamlet' both actually breathe where a number of the other cuts clearly need the support of an iron lung & intravenous drip. Sure, it's an interesting album in that it illuminates the many corners of Zenial's own work, or reconfigures them somewhat, but it staggers into the trap long established by so many compilations or releases of this type before. If it succeeds at anything especially, then it's at proving Lukasz Szalankiewicz has at least enough ideas of his own to move forward without the help of others from this point. To this end, I am convinced his next album will have near enough all of the creases evident here well & truly ironed out and I'm certain I'm not going to be alone in looking forward to it. (RJ) Adverse Effect (UK) |
"Reworked"
by Polish sound experimentator Zenial is a collection of
remixes (or 'reworked' tracks) by artists that are well
known to the scenesters because of their long and
dedicated work. People like K. Null, Andrew Lagowski,
Vidna Obmana, Tetsuo Furudate and Zbigniew Karkowski
(...) are just some of the most well established names
who appear and lended a hand for the creation of this
project. Fourteen tracks ranging from exploding power-noise
(guess who else if not K. Null!) to glitch electronics,
ambient, experimental noise etc etc. Other artists
include Kasper T., Maciek Szymczuk, Andrew Duke, label
mate Amir Baghiri, Jason Wietlespach & Jon Mueller
and of course Zenial himself. A multifolded release that
contains pleasant surprises and interesting moments.
Review by: Marc "the MEMORY Man" Urselli-Schärer chaindlk.org |
Zenial
- Reworked (Vivo Records) Sehr deep digitale polnische CD mit Tracks die von ruhig gewobenen Tönen bis hin zu abstrakteren Beats geht, manchmal bis in die clickrige Seite von Electronica kommt aber wenn sie will auch einfach Noise sein kann, der an den Innerreien des Computers zerrt. Remixe von Zenial Tracks aus einer Szene die mir nahezu komplett unbekannt ist, die sich aber hier definitv ein Monument geschaffen hat, von dem aus man beruhigt in die Zukunft blicken kann, denn auch wenn viele der Stücke hier für Freunde von Clicks & Cuts eher unverdaulich erscheinen könnten, so ist das doch nie einfach nur ein Kunstprojekt mit möglichst radikalen Soundansätzen, sondern immer wieder etwas bei dem die Musik, egal ob es nun Noise ist oder nicht, im Vordergrund steht, nicht die Idee wie es zur Musik gekommen ist. Wer auf digitale Experimente steht, die dennoch sehr dicht und auf vielen Ebenen hörbar bleiben, der dürfte diese Platte lieben. http://www.zenial.vivo.pl bleed ***** DE:BUG |
**** Płyta dla odważnych. Zenial, część kolektywu Palsecam, zdecydował się stoczyć walkę z gronem cenionych elektroawangardzistów z całego świata, wśród których znalazły się tak wyraziste osobowości jak choćby Zbigniew Karkowski, Kuzuyuki Null czy Andrew Lagowski. Czasem oddając swoje kompozycje do zremixowania, kiedy indziej współpracując z nimi w duecie, Zenial osiągnął efekt będący niejako kwintesencją wszystkich nurtów współczesnej, poszukującej elektroniki. W oddali większości nagrań tlą się wspomnienia o postindustrialnych korzeniach, miejscami - jak w przypadku Nulla - wysuwając się na pierwszy plan, kiedy indziej laptopowa mikroelektronika kokietuje właściwą sobie, chirurgiczną finezją, w jeszcze innym punkcie płyta eksploduje hałasem z obszarów noise jazzu. Ilość przewijających się przez płytę wątków i jakość ich rozwinięcia robi znakomite wrażenie. Kolejny punkt dla Vivo - aktualnie najbardziej światowej, polskiej wytwórni. Wojtek Wysocki / FLUID |
Alternatywne
granie Niezależna wytwórnia Vivo kontynuuje swą ofensywę na naszym rynku fonograficznym - oto ukazują się dwa jej nowe wydawnictwa. Pierwsze z nich to album Yalda irańskiego kompozytora mieszkającego w Niemczech - Amira Baghiri. Artysta łączy w swej muzyce trzy płaszczyzny brzmieniowe: transowe rytmy wybijane przez arabskie perkusjonalia, elektronicznie spreparowane tło oraz dźwięki otoczenia zarejestrowane w różnych krajach Azji i Afryki Północnej. W efekcie rodzi się egzotyczna muzyka, która czasem ociera się o mroczny ambient (Daygan, Simourgh, Hidden Psalm), a kiedy indziej osiąga ekstatyczny wymiar plemiennego rytuału (Illanout, Ruhe Tariki). Baghiri sam gra na większości instrumentów, osiągając poziom bliski wirtuozerii. Większość dźwięków zawartych na płycie ma zdecydowanie agresywny charakter - brzmia one niczym wezwanie do wojennej wyprawy skierowane do mieszkających na arabskich pustyniach nomadów. Yalda to kontrowersyjna propozycja w czasach powszechnego strachu przed islamskim terrorem. Drugie nowe wydawnictwo Vivo to debiutancki album polskiego artysty Zeniala (obecnie studiujacego i mieszkającego w Krakowie), wywodzącego się z multimedialnego kolektywu Palsecam. Na Reworked znalazła się kolekcja jego nagrań zremiksowana przez "gwiazdy" elektronicznego podziemia z całego świata. Na przecięciu odmiennych technik tworzenia i preparowania dźwięku zrodziły się niezwykle interesujące brzmienia - klikająca mikroelektronika (Zenial vs. Maciek Szymczuk), ekstremalny industrial (Zenial vs. Kazuyki K. Null), głęboki ambient (Zenial vs. Lagowski) czy awangardowy free jazz (Zenial Vs. Jason Wietlespach i Jon Mueller). Sam Zenial daje się poznać jako nieustępliwy poszukiwacz niezwykłych dźwięków. Obie płyty zostały niezwykle starannie wydane - wspólnie z zawartą na nich muzyka tworzą oryginalne dzieła sztuki współczesnej. (GZL) Dziennik Polski |
Zenial Reworked Vivo A! A! A! A! Świetna porcja poszukującej elektroniki. Schwytana na jednym ze skrzyżowań globalnej sieci powiązań tej sceny. Materiał zainicjowany przez Zeniala z Krakowa stworzyło kilkunastu artystów z całego świata. Część utworów to remiksy, inne firmowane są jako duety. Pojawiają się znaczące postacie, m. in. Zbigniew Karkowski, K. K. Null, Vidna Obmana, Andrew Lagowski. Postindustrialne chropowatości i wrażliwość sceny laptopowej mieszają w swym elektroakustycznym zacięciu. Chmurny klimat odmieniany na różne sposoby: żrący noise, zewowe drony, transowa motoryka, klikanie i organiczny hałas. Niełatwe, ale dogłębne doświadczenie dźwiękowe. Rafał Księżyk / AKTIVIST sierpien 2003 |